Про деякі особливості вітчизняного законодавчого регулювання туризму

Туризм - одна із самих законодавчо неврегульованих сфер господарювання. Існуюча практика правовідносин між туроператорами, турагентами та туристами має дуже мало спільного з тією моделлю правовідносин, яка передбачена туристичним законодавством. Чинний Закон "Про туризм" не враховує існуючих реалій туристичного бізнесу в Україні. А працівники цього бізнесу не зацікавлені у виконанні вимог законодавства. Про це та багато іншого (включаючи аспекти оподаткування операцій турфірм) фахівці Київського центру підтримки та розвитку бізнесу розповіли учасникам організованої ЛІГА: ЗАКОН інтернет-конференції "ТУРФІРМА - КЛІЄНТ - ЗАКОН: третій зайвий?". Нагадаємо, що на туристичному ринку діють два постачальника туристичних послуг - туроператор і турагент. Визначення даних понять дається в ст. 5 Закону "Про туризм" (див. нормативний супровід).

 

Договір або ваучер?

Договір про надання послуг регулюється ст. ст. 901 - 907 ЦК, договір на туристичне обслуговування - ст. 20 Закону "Про туризм". Правила, які застосовуються до договору про надання послуг, застосовуються і до договору на туристичне обслуговування, адже його предмет - також надання послуг. При реалізації турпродукту туроператором з залученням посередника (турагента) правовідносини сторін регулюються нормами про агентський договір (глава 31 ЦК), навіть при наявності в договорі на туристичне обслуговування формулювань, які суперечать вказаній правовій конструкції. Статус туристичного ваучера визначений у ст. 23 Закону України "Про туризм", а також в Інструкції про порядок оформлення ваучера на надання туристичних послуг та його використання. Ваучер - це стандартизована форма договору на туристичне обслуговування, яка може застосовуватися як альтернатива традиційним "багатосторінковим" договорам. На практиці турфірми оформляють обидва документа: традиційний договір і ваучер. "Ваучер не може замінити договір на туристичне обслуговування, оскільки не відображає деякі важливі умови домовленості сторін (наприклад, відповідальність). З іншого боку, без ваучера, який грає роль скоріше підтверджуючого документа, турист не зможе оселитися у закордонному готелі ", - пояснює директор Київського центру підтримки та розвитку бізнесу Дмитро Гарний.

Немає межі досконалості

До укладання договору на туробслуговування турфірмам потрібно підходити з усією серйозністю, щоб максимально захистити себе від зазіхань недбайливих клієнтів. Турагентам слід приділити особливу увагу до умов договору, які стосуються відповідальності за якість турпослуг, а також обов'язки по поверненню туристу коштів при відмові від туру, радить гр. Гарний. Якщо турагент в договорі прямо вкаже, що він укладає договір від імені оператора, а його функції обмежуються обов'язками агента (посередника), це допоможе йому уникнути зайвих претензій з боку туриста і відповідальності за якість послуг. Крім того, в договорі з туристом доцільно (з юридичної, але не з комерційної точки зору) зазначити, що всі кошти, отримані агентом в оплату туру, належать туроператору, повинні бути перераховані останньому негайно на виконання агентського договору, і тому будь-які заявки на повернення засобів повинні бути адресовані оператору безпосередньо або через агента. А ось туроператорам слід скрупульозно підходити до питання покладання на агента додаткових обов'язків. Зокрема, з надання туристу необхідної інформації, з додаткової перевірки тих чи інших обставин, пов'язаних з подорожжю, обов'язки з підготовки проекту відповіді на скарги туристів і т. д. "Більшості турфірм я порадив би не стільки доповнювати договір на туристичне обслуговування новими пунктами, скільки" почистити "наявні договори від умов, які явно суперечать законодавству та порушують права споживачів, а також умов договору, які суперечать один одному", - зазначає експерт.

Перевірка захисниками прав споживачів

Практика показує, що перевірка туристичної фірми органами з питань захисту прав споживачів у переважній більшості випадків закінчується фінансовими санкціями в тому чи іншому вигляді. Специфіка туристичного бізнесу така, що працювати абсолютно без порушень неможливо. "Завжди є до чого придратися: неточні дані в куточку споживача, недотримання вимог про укладення договору з кожним туристом окремо", - розповів Дмитро Гарний. Проблема туристичних фірм ускладнюється ще й тим, що зазначені органи вправі проводити у них планові перевірки щороку. Така можливість передбачена постановою Кабміну № 1164. Позапланові перевірки можуть здійснюватися взагалі без обмежень, на підставі скарги туриста. Як зазначає експерт, такі перевірки турфірм не підпадають під дію мораторію, введеного постановою КМУ № 502. Варто пам'ятати, що в ст. 23 Закону "Про захист прав споживачів" передбачено чималі штрафні санкції за неправомірну відмову в допуску до проведення перевірки. Але все ж таки повідомлення про проведення планової перевірки підприємство отримує заздалегідь, тому у керівництва є можливість підготуватися, усунути невідповідності у документах.

НОРМАТИВНИЙ СУПРОВІД

Стаття 5 Закону України "Про туризм":

туроператори - "юридичні особи, створені згідно із законодавством України, для яких виключною діяльністю є організація та забезпечення створення туристичного продукту, реалізація та надання туристичних послуг, а також посередницька діяльність із надання характерних та супутніх послуг і які в установленому порядку отримали ліцензію на туроператорську діяльність ";

турагенти - "юридичні особи, створені згідно із законодавством України, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють посередницьку діяльність з реалізації туристичного продукту туроператорів та туристичних послуг інших суб'єктів туристичної діяльності, а також посередницька діяльність щодо реалізації характерних та супутніх послуг і які в установленому порядку отримали ліцензію на турагентську діяльність ".

Автор: Юлия Шешуряк, www.ligazakon.ua

Додати коментар

Шановні відвідувачі! 03.08.2010 року набрав законної сили Закон України "Про судоустрій і статус суддів", яким внесено значну кількість змін до процесуального законодавства. Тому, використовуючи позовні заяви та процесуальні документи, які опубліковані до 03.08.2010 року, звертайте свою увагу на підсудність справ, строки та ін. і перевіряйте чи не змінилися вони! Всі подальші публікації будуть здійснені із врахуванням змін.


Захисний код
Оновити

Infonarium
океан информации

Онлайн помічник

SiteHeart