26 серпня 2009
ВР зобов'язала роботодавців оплачувати найману працю не нижче мінімального рівня за кожну відпрацьовану годину. Україна має намір перейти на погодинну оплату праці з 2010 року. Згідно із Законом № 1574-VI, конкретний розмір погодинної ставки має визначатися парламентом з урахуванням індексації рівня доходів на кожен наступний рік у законі про державний бюджет. ЛІГА: ЗАКОН дізнавалася про наслідки таких нововведень, а також про можливості їх реалізації.
Незважаючи на неоднозначність зазначеного Закону, він не містить якихось радикальних положень, а також і істотних недоліків, повідомила старший юрист юридичної компанії Arzinger Євгенія Новічкова учасникам організованої ЛІГА: ЗАКОН інтернет-конференції "Еволюція людини в "людиногодину". Закон лише встановлює додаткову соціальну гарантію для працівників, не впливаючи на їхній рівень життя (і рівень оплати в цілому). Погодинна форма оплати праці застосовується в більшості країн з розвинутою ринковою економікою. Вона, за своєю суттю, встановлює мінімально допустимий рівень оплати праці на годину, і відповідає нормам конвенцій та рекомендацій Міжнародної організації праці.
Увівши погодинну оплату праці, автори документа сподівалися захистити права найманих працівників. Разом з тим багато експертів вважають, що прийняття Закону № 1574-VI навряд чи збагатить українців. Адже ставку погодинної оплати будуть розраховувати, грунтуючись на рівні мінімальної щомісячної зарплати. Значить, вона становитиме близько 4 гривень. До речі, середній рівень погодинної зарплати в США - 7 доларів, у Європі - 11 євро.
Також багато говорять про те, що такі нововведення збільшать зростання тінізації заробітних плат. Євгенія Новічкова не бачить для цього достатніх підстав: "Зростанню тінізації зарплат будуть сприяти істотне податкове навантаження, з одного боку, і зменшення доходів, пов'язане з рецесією в економіці, з іншого".
Сенс введення поняття погодинної оплати та встановлення її мінімального рівня полягає в тому, щоб зафіксувати її. Саме тому вона не буде залежати від місяця, в якому співробітник працював, а буде постійна, пояснила пані Новічкова. Введення такої розрахункової величини, по ідеї, має усунути ризик невиконання норм законодавства про мінімальну заробітну плату, тому що при погодинній оплаті роботодавець зобов'язаний буде платити за годину суму не менше мінімальної заробітної плати на годину. Вся проблема в тому, що до Закону № 1574-VI повинен бути розроблений механізм виконання, і саме від нього залежить, наскільки вдалою буде дана законодавча ініціатива.
При переведенні на погодинну оплату керівництво зобов'язане попередити співробітників за два місяці до запровадження цих змін. Крім наказу про введення погодинної оплати, Євгенія Новічкова рекомендує розробити внутрішні документи, що регламентують порядок такої оплати і порядок залучення працівників. У той же час, якщо роботодавець не зможе платити зарплату за такою методикою, він просто відмовиться від офіційного оформлення персоналу або буде проводити скорочення.
Що стосується способів розрахунку відпрацьованого часу, то для цього можна буде використовувати спеціальні табелі обліку робочого часу (погодинні). Пані Новічкова радить закріпити всі норми, пов'язані з погодинною роботою, в Положенні про оплату праці, видати спеціальний наказ по підприємству, у якому закріпити порядок обліку робочого часу, а також порядок залучення до роботи працівників, зайнятих на погодинній основі. Порядок обчислення середнього заробітку для підрахунку лікарняних, відпускних і т. п. має бути визначений додатковими нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання Закону № 1574-VI.
ВР дала Кабміну два місяці для визначення методики розрахунку рівня погодинної оплати з дня опублікування Закону (тобто з 18 липня). Отже, в середині вересня можна чекати результатів роботи уряду.
Експертна думка
"Слід нагадати, що поступовий перехід на погодинну форму оплати із застосуванням мінімального розміру погодинної заробітної плати було заплановано почати ще з 1999 року, але до теперішнього часу його так і не вдалося здійснити. Ст. 95 КЗпП з урахуванням внесених Законом змін буде звучати так: "Мінімальна заробітна плата - це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче якого не може здійснюватися оплата за виконану працівником місячну, а також погодинну норму праці (обсяг робіт) ..." Самою головною умовою такої форми оплати є встановлення працівникам технічно обгрунтованих нормованих виробничих завдань. Думаю, що в даний час на діючих виробництвах, де нормування праці практично відсутнє, ставити завданням встановлення нормованих виробничих завдань для погодинної оплати із застосуванням мінімального розміру погодинної заробітної плати нереально. У разі якщо нормування праці на виробництвах все ж таки буде мати місце, то гарантувати працівнику можливість отримання встановленої законодавством мінімальної заробітної плати буде можливо тільки за умови виконання працівником годинної норми виробітку. А як буде проводитися оплата в разі невиконання працівниками годинної норми виробітку? Чи немає протиріч у даних державою гарантіях?". Таку експертну думку висловила Олена Вовк.
Автор: Юлія Шешуряк,
< Попередня | Наступна > |
---|