08 вересня 2009
Чого чекати від прийняття Закону України "Про саморегулюючі організації"?
У більшості країн з міцними традиціями ринкових відносин процес об'єднання підприємців у некомерційні організації з метою саморегулювання ринків і професійної діяльності проходив якось непомітно, природним шляхом і за відсутності спеціального законодавства. В Україні ж давно існує думка, що країна з кожним роком все більше потребує саме такої моделі розвитку підприємницької діяльності. Однак, швидше за все, нам ще рано відправляти бізнес у "вільне плавання". Хоч якийсь контроль все одно потрібен. І за задумом народних депутатів, встановити рамки "самосвідомості" підприємців має Закон України "Про саморегулюючі організації" (СРО), проект якого зареєстрований у парламенті. Вникнути в суть цієї ініціативи законодавця спробувала ЛІГА: ЗАКОН.
Фабула
Як зазначають автори законопроекту, термін "саморегулювання" в буквальному розумінні означає добровільне накладення на себе яких-небудь обмежень. В застосуванні ж до економічної діяльності це поняття слід розуміти як регулювання діяльності в певному секторі ринку без втручання держави. Отже, китами, на які парламентарії мають намір поставити плановану систему самокерованого бізнесу, є два основних принципи:
1) принцип добровільного об'єднання суб'єктів підприємницької діяльності у саморегулюючі організації;
2) принцип послідовної активізації процесів дебюрократизації економіки і формування в країні добросовісної практики ведення господарської діяльності.
Родзинкою ж розглянутого проекту стало те, що відповідний закон з часом повинен забезпечити шляхом створення СРО в самих різних галузях підприємницької активності такі умови, коли держава буде виходити зі сфери регулювання тих комерційних відносин, присутність в яких влади вже зараз виглядає зайвим і невиправданим. Тобто відповідно до законопроекту саморегулювання - це комплексне явище з особливою системою взаємин господарюючих суб'єктів між собою і з державою.
Основне завдання СРО - сприяти розвитку ринкових відносин за західним сценарієм |
Найважливішою ж функцією СРО, зазначеної в законопроекті, визначено захист інтересів підприємців у їх відносинах з державою. При виникненні будь-яких конфліктів і суперечок між органом виконавчої влади і учасником СРО, протистояти державі від імені цього учасника буде саме така організація, яка автоматично переводить весь процес розгляду конфлікту в якісно іншу площину. Індивідуальне протистояння підприємців з державою замінюється колективним протистоянням.
У законопроекті передбачаються форми контролю саморегулюючих організацій за виконанням її учасниками в процесі здійснення ними своєї підприємницької (професійної) діяльності, вимог національного законодавства і встановлених СРО правил і стандартів.
Не так давно в парламенті відбулося засідання спеціалізованого круглого столу під назвою "Саморегулюючі організації - дієвий інструмент взаємодії бізнесу і влади", учасники якого зійшлися на думці, що реалізація курсу на інтеграцію України у світовий економічний простір вимагає також посилення ролі торгово-промислових палат (ТПП ). Саме із зростанням впливу ТПП слід пов'язувати надії на появу незалежних представників інтересів ділової спільноти, посередників між урядом, державними органами, з одного боку, і бізнесом - з іншого. В ході згаданого заходу висловилася і народний депутат Наталія Королевська: "Створення саморегулюючих організацій - це крок до реформування дозвільної системи і створення нормального бізнес-клімату в Україні ... Із прийняттям спеціального закону, підприємці зможуть відстоювати свої інтереси не самостійно, а в рамках системних організацій, які отримують функції державного контролю. Втім, саморегулюючі організації теж можуть мати недоліки - їх необхідно передбачити і запобігти ще на етапі створення системи. Так, після передачі таких організацій ряду регулюючих функцій вони ні в якому разі не повинні стати черговим бар'єром для конкуренції всередині бізнесу. У той же час разом з повноваженнями в такі організації не повинна перетекти і корупція, процвітаюча сьогодні в чиновницьких колах".
Експертна думка
Своєю думкою про майбутнє системи саморегулюючих організацій з кореспондентом ЛІГА: ЗАКОН поділився президент Спілки кризових менеджерів України Павло Міхайліді: "Говорити про те, що саморегулювання повинно повною мірою витіснити державне регулювання, сенсу немає: ні в одній країні світу так жорстко питання не стоїть . Саме зараз ситуація в усьому світі складається з точністю до навпаки. І ми говоримо про те, що з кінця минулого століття - початку цього сторіччя змінилася концепція регулювання, а саме, концепція регулювання перейшла до більш жорсткого врегулювання учасників регулювання, що забезпечує в значній мірі більший захист прав споживачів.
Саморегулювання має право на існування і повинно існувати саме в тій частині, в якій є механізмом, що забезпечує захист інтересів споживачів, учасників саморегулювання завдяки більш високих вимог до членів СРО, що підвищує репутацію своїх членів на ринку. Подальший розвиток і вдосконалення системи саморегулювання в Україні дозволить більш ефективно використовувати механізми державного управління, звільняючи органи державної влади від необхідності здійснення всеосяжного контролю. Це буде сприяти, по-перше, суттєвому зменшенню чисельності зайнятих в наглядових органах державного апарату і вивільнення висококваліфікованих чиновників для вирішення інших стратегічних і перспективних завдань, і, по-друге, зниженню корупційного навантаження на бізнес".
Висновок
Підводячи підсумки сказаному, можна припустити, що в разі прийняття Закону України "Про саморегулюючі організації" в існуючій редакції проекту, він не повинен стати єдиним і винятковим актом, який регламентує питання саморегулювання в будь-яких сферах економіки. Виходячи зі специфіки різних видів комерційної та професійної діяльності, іншими законодавчими актами можуть (і будуть) встановлюватися особливості об'єднання, наприклад, груп підприємців в СРО за галузями економіки. Однак, безсумнівно, прийняття розглянутого законопроекту дозволить послабити адміністративний тиск на ринкові процеси, а також має посилити відповідальність підприємців перед споживачами за якість вироблених товарів або послуг, що надаються.
Автор: Вадим Боричевський,
< Попередня | Наступна > |
---|