Зустріч з працівником ДАІ - не найприємніше, що може трапитися з вами на дорозі. Ще менш приємно, якщо зустрівся інспектор, який гарною культурою не вирізняється  і про права водія поняття не має. У такій ситуації найправильніше - пам'ятати свої права, чітко знати обов'язки інспектора і не давати йому розслабитися.

Фабула

Навчальним посібником для водія цілком може стати Інструкція з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС, яка не так давно вступила в силу. З цього документа можна дізнатися чимало корисного.

Способи контролю

Основними формами несення дорожньо-патрульної служби, як випливає з документа, є патрулювання на транспортних засобах, піше патрулювання, несення служби на постах (у тому числі стаціонарних), а також здійснення регулювально-розпорядчих дій, супровід транспортних засобів, ескортування посадових осіб та нагляд за дорожнім рухом. Цей самий нагляд здійснюється з використанням транспортних засобів і без них, відкритим, прихованим та змішаним способами (п. 13.2 Інструкції). Працівників ДАІ, що ведуть нагляд відкритим способом, водії помітять відразу, оскільки для цих цілей, як випливає з Інструкції, вони мають право використовувати службові транспортні засоби (автомобілі, мотоцикли і навіть автобуси, що раніше не практикувалося), що мають спеціальне Кольорографічні забарвлення. Прихований нагляд ведеться на службових автомобілях, які розпізнавальних знаків не мають. А от змішаний нагляд, це коли за вами спостерігають відразу з декількох транспортних засобів, частина з яких мають спеціальне забарвлення, а частина немає. Описані в Інструкції і тактичні прийоми, які можуть застосовуватися працівниками ДАІ під час патрулювання. Будьте готові, що за вами можуть стежити, рухаючись у потоці транспортних засобів, на аварійно-небезпечних і найбільш напружених ділянках дороги, використовуючи спеціальні технічні засоби (з функцією фото-, кінозйомки і звукозапису), які працюють в автоматичному режимі, і при пішому патрулюванні, переміщаючись по тротуару, або по узбіччі.

Зупинка за вимогою

В інструкції чітко прописані підстави для зупинки працівником ДАІ транспортного засобу та правила спілкування з громадянами. Під час звернення до водія працівник Державтоінспекції МВС зобов'язаний прикласти праву руку до головного убору, привітатися, чітко і зрозуміло назвати свою посаду, звання та прізвище, висловити вимогу про передачу водієм документів для перевірки, повідомити причину зупинки транспортного засобу і суть скоєного правопорушення (п. 15.5 Інструкції), на вимогу громадянина пред'явити службове посвідчення (п. 28.2 Інструкції). Цікаво, що раніше діяла Інструкція № 1111 від 13.11.2006, яка вітатися працівників ДАІ не примушувала.

Отже, зупинка транспортного засобу допускається в наступних випадках:

1) порушення водієм Правил дорожнього руху;

2) якщо характер руху транспортного засобу викликає підозру в спроможності водія керувати ним (різка або періодична зміна напрямку руху і (або) швидкісного режиму);

3) відсутність номерного знака на транспортному засобі або наявність номерних знаків, які не відповідають вимогам стандартів, закріплені в невстановленому для цього місці, закриті іншими предметами чи забруднені, що не дозволяє визначити символи знака на відстані 20 метрів, а також управління транспортним засобом за відсутності талона про проходження державного техогляду (Інструкція 2006 року не мала такої деталізації і містила загальну фразу "приховані номерні знаки);

4) наявність ознак, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу (на жаль, самі ознаки в Інструкції не перераховані);

5) наявність даних, які свідчать про причетність транспортного засобу, водія, пасажира або навіть вантажу до скоєння ДТП, злочину чи адміністративного правопорушення;

6) знаходження транспортного засобу в розшуку, а також наявність даних про використання транспортного засобу з протиправною метою;

7) необхідність опитування водія чи пасажира про обставини скоєного ДТП, адмінправопорушення або злочину, свідками якого вони були або могли бути;

8) необхідність залучення водія транспортного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції або як свідка для оформлення адміністративних матеріалів;

9) проведення цільових заходів (операцій, відпрацювань, оперативних планів) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, а також документів на транспортний засіб, вантаж;

10) виконання рішення уповноважених на те державних органів про обмеження або заборону руху,

і дві нових, яких раніше не було у Інструкції, підстави:

11) якщо технічний стан транспортного засобу або спосіб кріплення вантажу на ньому створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху;

12) порушення визначеного порядку встановлення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв.

А от положення, що забороняє зупинку транспортного засобу без підстав, і норма, що пропонує проводити зупинку транспортного засобу на мінімально короткий термін, з новою інструкцією зникли.

Вас не доженуть

Натомість з'явилася норма, що дозволяє проводити заходи з тимчасового затримання транспортного засобу не тільки шляхом доставлення на штрафмайданчик, а й блокуванням за допомогою технічних пристроїв (п. 16.1.2 Інструкції). Ще одне нововведення: тепер патрульній службі категорично заборонено переслідування транспортних засобів на службових автомобілях (автобусах, мотоциклах), які не мають спеціальних світлових та звукових пристроїв, і тим більше на власних або приватних транспортних засобах, а також переслідування водіїв мопедів. До цих пір було заборонено тільки переслідування водіїв мотоциклів без шоломів (крім випадків, коли є інформація про вчинення ними злочину), а також переслідування водіїв, які допустили незначні порушення правил дорожнього руху, якщо небезпека порушення вже минула.

Чого не може робити інспектор?

Крім того, під час патрулювання інспекторові ДАІ заборонено вступати в розмови з учасниками дорожнього руху з питань, які не мають відношення до служби; звертатися до учасників дорожнього руху на "ти"; використовувати загрозливі або образливі жести, допускати при спілкуванні зверхній тон, грубість, неввічливий виклад зауважень, вирази, репліки, які ображають людську гідність, погрози, а також пред'являти безпідставні звинувачення (п. 18.7 Інструкції). Ще цікавий момент. Згідно з п. 18.10 новою інструкцією, працівникам ДАІ заборонено під час несення служби використовувати технічні засоби і прилади, які не сертифіковані в Україні і не пройшли перевірку або мають свідоцтво про повірку, термін якого закінчився. Це положення ставить поза законом сумнозвісний пристрій "Візир", що не має жодного сертифіката відповідності.

Висновок

В цілому нова Інструкція містить більше норм, спрямованих на підвищення культурного рівня особового складу Державтоінспекції, хоча в деяких моментах поступається старій Інструкції (як у випадку зі зникненням норми про заборону безпідставної зупинки). Може, звичайно, в Міністерстві вирішили, що це і так зрозуміло, але з точки зору водія пряма вказівка працівнику ДАІ на межі його повноважень ніколи зайвою не буває. Якщо вам не пощастило і зустрівся інспектор, який Інструкцію не шанує, то його дії можна і потрібно оскаржити.

 

Автор: Наталія Панкратова, www.ligazakon.ua

Додати коментар

Шановні відвідувачі! 03.08.2010 року набрав законної сили Закон України "Про судоустрій і статус суддів", яким внесено значну кількість змін до процесуального законодавства. Тому, використовуючи позовні заяви та процесуальні документи, які опубліковані до 03.08.2010 року, звертайте свою увагу на підсудність справ, строки та ін. і перевіряйте чи не змінилися вони! Всі подальші публікації будуть здійснені із врахуванням змін.


Захисний код
Оновити

Infonarium
океан информации

Онлайн помічник

SiteHeart