11 вересня 2009
Зустріч з працівником ДАІ - не найприємніше, що може трапитися з вами на дорозі. Ще менш приємно, якщо зустрівся інспектор, який гарною культурою не вирізняється і про права водія поняття не має. У такій ситуації найправильніше - пам'ятати свої права, чітко знати обов'язки інспектора і не давати йому розслабитися.
Фабула
Навчальним посібником для водія цілком може стати Інструкція з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС, яка не так давно вступила в силу. З цього документа можна дізнатися чимало корисного.
Способи контролю
Основними формами несення дорожньо-патрульної служби, як випливає з документа, є патрулювання на транспортних засобах, піше патрулювання, несення служби на постах (у тому числі стаціонарних), а також здійснення регулювально-розпорядчих дій, супровід транспортних засобів, ескортування посадових осіб та нагляд за дорожнім рухом. Цей самий нагляд здійснюється з використанням транспортних засобів і без них, відкритим, прихованим та змішаним способами (п. 13.2 Інструкції). Працівників ДАІ, що ведуть нагляд відкритим способом, водії помітять відразу, оскільки для цих цілей, як випливає з Інструкції, вони мають право використовувати службові транспортні засоби (автомобілі, мотоцикли і навіть автобуси, що раніше не практикувалося), що мають спеціальне Кольорографічні забарвлення. Прихований нагляд ведеться на службових автомобілях, які розпізнавальних знаків не мають. А от змішаний нагляд, це коли за вами спостерігають відразу з декількох транспортних засобів, частина з яких мають спеціальне забарвлення, а частина немає. Описані в Інструкції і тактичні прийоми, які можуть застосовуватися працівниками ДАІ під час патрулювання. Будьте готові, що за вами можуть стежити, рухаючись у потоці транспортних засобів, на аварійно-небезпечних і найбільш напружених ділянках дороги, використовуючи спеціальні технічні засоби (з функцією фото-, кінозйомки і звукозапису), які працюють в автоматичному режимі, і при пішому патрулюванні, переміщаючись по тротуару, або по узбіччі.
Зупинка за вимогою
В інструкції чітко прописані підстави для зупинки працівником ДАІ транспортного засобу та правила спілкування з громадянами. Під час звернення до водія працівник Державтоінспекції МВС зобов'язаний прикласти праву руку до головного убору, привітатися, чітко і зрозуміло назвати свою посаду, звання та прізвище, висловити вимогу про передачу водієм документів для перевірки, повідомити причину зупинки транспортного засобу і суть скоєного правопорушення (п. 15.5 Інструкції), на вимогу громадянина пред'явити службове посвідчення (п. 28.2 Інструкції). Цікаво, що раніше діяла Інструкція № 1111 від 13.11.2006, яка вітатися працівників ДАІ не примушувала.
Отже, зупинка транспортного засобу допускається в наступних випадках:
1) порушення водієм Правил дорожнього руху;
2) якщо характер руху транспортного засобу викликає підозру в спроможності водія керувати ним (різка або періодична зміна напрямку руху і (або) швидкісного режиму);
3) відсутність номерного знака на транспортному засобі або наявність номерних знаків, які не відповідають вимогам стандартів, закріплені в невстановленому для цього місці, закриті іншими предметами чи забруднені, що не дозволяє визначити символи знака на відстані 20 метрів, а також управління транспортним засобом за відсутності талона про проходження державного техогляду (Інструкція 2006 року не мала такої деталізації і містила загальну фразу "приховані номерні знаки);
4) наявність ознак, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу (на жаль, самі ознаки в Інструкції не перераховані);
5) наявність даних, які свідчать про причетність транспортного засобу, водія, пасажира або навіть вантажу до скоєння ДТП, злочину чи адміністративного правопорушення;
6) знаходження транспортного засобу в розшуку, а також наявність даних про використання транспортного засобу з протиправною метою;
7) необхідність опитування водія чи пасажира про обставини скоєного ДТП, адмінправопорушення або злочину, свідками якого вони були або могли бути;
8) необхідність залучення водія транспортного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції або як свідка для оформлення адміністративних матеріалів;
9) проведення цільових заходів (операцій, відпрацювань, оперативних планів) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, а також документів на транспортний засіб, вантаж;
10) виконання рішення уповноважених на те державних органів про обмеження або заборону руху,
і дві нових, яких раніше не було у Інструкції, підстави:
11) якщо технічний стан транспортного засобу або спосіб кріплення вантажу на ньому створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху;
12) порушення визначеного порядку встановлення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв.
А от положення, що забороняє зупинку транспортного засобу без підстав, і норма, що пропонує проводити зупинку транспортного засобу на мінімально короткий термін, з новою інструкцією зникли.
Вас не доженуть
Натомість з'явилася норма, що дозволяє проводити заходи з тимчасового затримання транспортного засобу не тільки шляхом доставлення на штрафмайданчик, а й блокуванням за допомогою технічних пристроїв (п. 16.1.2 Інструкції). Ще одне нововведення: тепер патрульній службі категорично заборонено переслідування транспортних засобів на службових автомобілях (автобусах, мотоциклах), які не мають спеціальних світлових та звукових пристроїв, і тим більше на власних або приватних транспортних засобах, а також переслідування водіїв мопедів. До цих пір було заборонено тільки переслідування водіїв мотоциклів без шоломів (крім випадків, коли є інформація про вчинення ними злочину), а також переслідування водіїв, які допустили незначні порушення правил дорожнього руху, якщо небезпека порушення вже минула.
Чого не може робити інспектор?
Крім того, під час патрулювання інспекторові ДАІ заборонено вступати в розмови з учасниками дорожнього руху з питань, які не мають відношення до служби; звертатися до учасників дорожнього руху на "ти"; використовувати загрозливі або образливі жести, допускати при спілкуванні зверхній тон, грубість, неввічливий виклад зауважень, вирази, репліки, які ображають людську гідність, погрози, а також пред'являти безпідставні звинувачення (п. 18.7 Інструкції). Ще цікавий момент. Згідно з п. 18.10 новою інструкцією, працівникам ДАІ заборонено під час несення служби використовувати технічні засоби і прилади, які не сертифіковані в Україні і не пройшли перевірку або мають свідоцтво про повірку, термін якого закінчився. Це положення ставить поза законом сумнозвісний пристрій "Візир", що не має жодного сертифіката відповідності.
Висновок
В цілому нова Інструкція містить більше норм, спрямованих на підвищення культурного рівня особового складу Державтоінспекції, хоча в деяких моментах поступається старій Інструкції (як у випадку зі зникненням норми про заборону безпідставної зупинки). Може, звичайно, в Міністерстві вирішили, що це і так зрозуміло, але з точки зору водія пряма вказівка працівнику ДАІ на межі його повноважень ніколи зайвою не буває. Якщо вам не пощастило і зустрівся інспектор, який Інструкцію не шанує, то його дії можна і потрібно оскаржити.
Автор: Наталія Панкратова,
< Попередня | Наступна > |
---|